Frigjord pepparkaka

Jag förvarar mina bananer i kylskåpet. Jag vet att alla rekommendationer säger att frukt skall förvaras i rumstemperatur men det struntar jag i. Lite som en rebell faktiskt. För att undvika att bananen skall bli helt svart med en gång lägger jag den i en plastpåse (de ligger kvar i sin plastpåse, för Fair Trade-bananer kommer i påse). Men plastpåsen till trots, ibland möter jag väldigt sorgliga bananer där nere i grönsakslådan. Bananer som ser ut om att de legat sedan Hedenhös; gulbruna och inte alls så där gröna som de är när de är träiga och godast.

Igår stiftade jag bekantskap med en brun banan. Den låg där och försökte se snygg ut vid sidan av de nyköpta  men lyckades inte helt. Istället för att hamna i komposten (där det redan låg lite bortglömd barnmat och ett salladshuvud – pinsamt) så bestämde jag mig för att min bebis skulle få smaka på lite julstämning.

Här kommer en mjölkfri, saltfri, sockerfri (och eventuellt glutenfri) mjuk pepparkaka

1 övermogen banan
1 ägg
1-1.5 tsk pepparkakskrydda
½ dl vetemjöl
½ dl grahamsmjöl
½ tsk bakpulver
½ msk linfrön
2 msk olja
1/3 dl hett vatten

Smöra och bröa en liten form (min rymmer 4.5 dl men två ramekiner funkar nog också), välj mjölkfritt margarin om du vill att kakan ska vara helt laktosfri). Mosa bananen med en gaffel i en liten bunke och knäck i ägget. Vispa ordentligt och blanda ner oljan. Blanda vetemjöl, grahamsmjöl, pepparkakskrydda och bakpulver i en skål och vispa ner i äggsmeten. Häll ner vattnet, blanda och häll genast upp i formen. Grädda i 175 grader i ca 35 minuter. Låt svalna och servera med lite fruktpuré. För glutenfri kaka kan du byta ut ströbröd och mjöl mot glutenfria alternativ.

Jag blandar min egen pepparkakskrydda, dels för att den smakar mer och dels för att jag oftare har ingredienserna hemma än själva kryddan. Så här går det till – du behöver:
2 tsk kanel
2 tsk malen kardemumma
1 tsk mald ingefära
½ tsk malda nejlikor
Häll upp i en liten burk, sätt på locket och skaka. Klart. Ovanstående kryddblandning är lagom till en fullstor sockerkaka.

Köp bananer som är märkta med Fair Trade eller Krav. Om din empati inte är tillräckligt stor för att bry dig om naturen eller människor långt borta, så köp dem för din egen eller din familjs skull. Eller bli steril. Valet är ditt.

Det här inlägget postades i Barnmat, Efterrätt. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Frigjord pepparkaka

  1. Martha skriver:

    Banankake i ovnen – kaller den det siden det ikke var så mye krydder til pepperkakekrydder å
    oppdrive… Men en touch av kanel ble det i allefall. Så da er det bare å vente i spenning på resultatet og om lille snuppeLaura synes banankake er godt:-)

Kommentera

