Ett vrak fullt av fisk

Ja, det var ett tag sedan nu. Kan förklaras med heltidsjobb och en prioriterad bebis. Kan inte förklaras med att jag inte lagat mat eller bakat. Snarare att dessa händelser inte dokumenterats med kamera; inga bilder – inga blogginlägg (idag; värdelösa bilder – blogginlägg ändå!). En annan förklaring kan vara att jag är ett vrak:

Idag är jag lite av ett föräldravrak. Ett sånt där som gått igenom vattkoppor med tre barn inom loppet av två veckor. Eller som vabbar och bråkar med tvåårstrots – samtidigt. Typ. Fast jag är ett föräldravrak en lördag, med ett (och inte tre) barn som varken är förkyld eller har vattkoppor. Vrakigheten hos mig karaktäriseras snarare av att jag är oförklarligt trött. Oförklarligt är kanske att ta i, att bli väckt klockan 05 varje dag är ju uttröttande i längden. Men ändå, jag lägger mig trots allt klockan 21. Förutom trött så är jag lite sunkig. Gammalt smink, orakade ben, oborstat hår – men framförallt är jag:

Kissig.

”Va?” undrar du.

Jo, fjantbebisen skulle lufta sin stackars blöjbeklädda rumpa ståendes på en liten plastdyna. Hon stod mot bordet och lekte och lekte och så plötsligt fick hon en väldig lust att krama sin mamma. Jag är alltid mottaglig för lite fjantkramar så jag ba’ ”ååh kjaamizz”. Sen blev jag lite varm på smalbenet. Sen kall. Sen ställde sig kissbebisen upp igen och lekte vidare vid bordet. Kissmamman kände sig lite duperad. Eftersom jag dessutom är ett föräldravrak så har jag inte bytt om. Eller tvättat bort sminket.

Kvinnan, myten – kissmamman.

Om du är rädd att jag för evigt nu blivit ett vrak så kan jag lugna dig med att jag har lagat två underbara fiskrätter till middag idag. Mitt barn har börjat spotta ut fisk, jag vet inte varför med det får mitt hjärta att blöda varje gång. Som tur är jag envis som synden och fortsätter erbjuda fiskrätt på fiskrätt. Något skrämmande är det att hon älskade McFishen från donken. Hua. Här kommer en ordentlig fiskrätt med ett fiskinnehåll som är högre än den frityrsmet jag åt till middag igår.

Laxbiffar
300 gram laxfilé
1 dl vispgrädde
1 ägg
½ lök (av den gulare sorten)
1 stor vitlöksklyfta
½ msk fisksås (kan uteslutas)
1 tsk citronsaft
salt, peppar

Finhacka löken+vitlöken och stek i olja på svag värme i ca 5 minuter. Vispa ihop ägg och grädde i en liten skål. Dela upp laxfilen i mindre bitar och lägg den i en matberedare. Mixa samman fisk, lök och äggsmet. Krydda. Låt stå i 10 minuter. Det blir en ganska lös smet men det får du leva med. Stek i smör+olja på medelvärme i några minuter på varje sida. Servera med ris, potatis eller annan kolhydrat. Om du låter bli saltet och steker försiktigt så är dessa utmärkta för en bebis att mumsa i sig.

Den andra var en fisksoppa som lagas så här – på ett ungefär.

Alltså, ursäkta bildkvaliten. Är ett vrak som sagt.

Har inte provat det, men laxbiffarna passar förmodligen sinnsyktbra tillsammans med hollhandaisesås. Jag brukar vispa ihop min egen bearnaise eftersom pulvervarianten är lite av en styggelse och påsvarianten endast serveras som topping på en fiskgratäng (åhå!? en fiskrätt till?). Men häromveckan gjorde jag egen holländsk sås (som den kallas i mitt exemplar av ”Hemmets kokbok” från 1914). Kolla in.

Nederländsk sås
2 äggulor
2 msk vatten
125 gram smält smör – avsvalnat och eventuellt klarat
salt, vitpeppar, citronsaft, cayennepeppar

Vispa ihop vatten och äggulor. Värm under omröring över vattenbad tills röran ser ut som en färdig sås – gul och krämig. Ta av och vispa ner smöret, lite i taget. Klar. SJUKT LÄTT. Krydda.

Nu är klockan kvart i åtta och likt ett annat vrak – Costa Concordia – skall jag nu lägga mig på sidan och drömma mig bort.

The blogg is back.

Det här inlägget postades i Barnmat, Middag. Bokmärk permalänken.

Kommentera

