Bollemammans boller

Ibland sammanfaller en kär kollegas födelsedag (som jag glömde att uppmärksamma), presskonferensen för iPad 3 och ett italienskt designersamarbete på jobbet, på en och samma dag. Och själv nådde jag , med min makes hjälp, en ny nivå i min förståelse för Excel (jag kallar den Ctrl-Shift-Enter, förståelsen alltså, programvaran låter jag heta det den heter). Många anledningar att fira (i efterskott eftersom jag sitter hemma och inte var med på varken designerevent eller presskonferens) så jag slog till med ett bullbak. Ett bullbak i väst är ganska likt ett bullbak där borta i öster – bara lite mer exotiskt. Lite mer, harry.

”Vaaad? Vaad!? Vad kan vara så häftigt och annorlunda att bullbaket blir exotiskt hos diiiig?”

Well, det kan jeg fortelle deg. Pärlsockret. Det runda, vita, korniga, icke-transperanta som östbon så bortskämt är van att finna i sockerhyllan. P-ä-r-l-s-o-c-k-r-e-t är vad som är annorlunda här. Pärlsocker i väst är lite som ett äventyr, ett litet, grynigt sådant. För köper du en bolle på ditt lokala bakeri så får du helt vanliga vita korn. Men köper du ett paket i butikk (jo jag slänger mig världsvant med det lokala lingot numera) så ser det mer ut som saltkorn. Och de flyter in i äggpenslingen på bullarna på ett underligt vis. Kolla:

Förvillande lika på utsidan.

Förrädiskt olika på insidan

Nåja, bränt barn harryhandlar socker i Svedala som ordspråket lyder (eller var det glömsk mamma glömmer ugnen på och bränner sig på vredet? Nåt åt det hållet). Här är bullreceptet iallafall.

1 pkt jäst
100 gram smör
5 dl mjölk
1 tsk kardemumma
1-1,25 dl socker
1,2 liter mjöl

Smält smöret och häll i mjölken, stoppa ned lillfingret och när vätskan är så varm att den varken är varm eller kall så är den redo. Smula jästen, häll över degspadet och rör om så att den löser sig. Tillsätt socker och kardemumma (helst sådan du precis har stött i en för liten mortel så att hälften av kornen sprätt iväg – poängen med parentesen var alltså att kardemumman inte skall vara färdigmald). Arbeta in mjölet, jag använder mindre mjöl än vad de flesta recept rekommenderar (de brukar säga 14dl/>;800 gram mjöl på 500 gram vätska). Men med ordentligt med gluten och fett så behövs inte så mycket mjöl. När jag bakar bröd brukar jag använda ca 750 gram mjöl på 5 dl vätska – beroende på om man använder surdeg eller ej och om det är vete- eller rågmjöl. Vetemjöl är det drygaste mjölet därför att det binder upp mer vatten och har högre glutenhalt än råg. Glutentrådar ger en seg och knådbar deg. Med tanke på att du dessutom har haft ner ett hekto smör i degen så kommer den inte att fastna på kanterna av bunken eftersom den snarare kommer att glida iväg. Typ. Knåda orderntligt så länge du orkar – kanske 10 min? Låt jäsa i 45 min. Ta upp degen, dela i två, knåda och forma de bullar du önskar. Jag brukar köra hälften vanlijbullar och hälften kanel. Så att hela familjen blir nöjd. Fyll med

125 gram smör
1 dl socker
Vaniljsocker/kanel

Blanda rumsvarmt socker och smör. Smeta ut hälften av smörblandningen på en utkavlad deghalva. Om du skall göra vaniljbullar rekommenderar jag att du har i ca 1 tsk vaniljsocker i en tesil och pudrar över. Överdosera inte – för mycket vaniljsocker gör att bullen smakar surt och kvalmigt. För kanelbullar – pudra över en massa kanel. Gör bullar. Hos mig så levereras kanelbullar som snurror och vaniljbullar som små nystan. Det blir godast så. Låt jäsa i 30 minuter och grädda sedan i 225 grader i ca 10 min.

Bjud sedan partner, kollegor, barn eller dig själv på nybakade kanelbullar.

Makens favoriter.

;

Men dessa är klart godast. Och snyggast. Snygga bullar är viktigt. Om du inte bakar snygga bullar är du INGEN!

Hett tips: lämna ytterdörren lite på glänt en stund – då luktar det nybakat i hela grannskapet/tappuppgången.

Det här inlägget postades i Baka, Efterrätt. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Bollemammans boller

  1. Anne Marte Gundersen skriver:

    .. nå skjønner jeg hvor den gode lukten kom fra;) Håper alt er bra med Ingrid.

Kommentera

